MÅ HA BIL: Lena Landsverk Sande (V) synes det er dumt at man må ha bil om hvis man vil reise utenfor sentrum.

Mangel på buss hindrer bosetting av flyktninger

 I Vanylven fører mangelen på et godt busstilbud til at en ikke kan ta imot flere flyktninger. 

Publisert Sist oppdatert

VANYLVEN: – Det er et dårlig busstilbud når du ikke kan bruke buss til noe av det du skal. Du kan være så heldig at det går buss én vei, men det går ikke buss begge veier. Da kan man ikke ta buss, sier Lena Landsverk Sande, ordfører i Vanylven. 

Sande er oppgitt over det begrensede busstilbudet i Vanylven. Det er få avganger på dagtid, og ingen buss på kvelder og lørdager. Det gjør at det kreves mye planlegging om man skal reise kollektivt i kommunen. Det fører til at innbyggerne tar lite buss, noe som videre fører til at fylket setter opp færre busser.

– Vil du bo i Vanylven, må du eie bil, konstaterer Sande.

Behovet for et bedre busstilbud i kommunen har lenge vært der, og det har blitt enda tydeligere etter at de har tatt inn flere flyktninger. Sande mener at det er uheldig at folk som blir plassert i en bygd blir låst til den bygda fordi de mangler transportmuligheter. Derfor må flyktningene bosettes sentralt, noe som fører til at flere potensielle boliger ikke kan tas i bruk siden de er for langt unna de nødvendige tjenestene. 

– Vi har botilbud i hele kommunen og det er flere som har meldt seg til å leie ut hus, så det er ikke mangel på hus i kommunen. Vi kunne bosatt langt flere om vi hadde flere muligheter når det kommer til skyss.

Kan bosette dobbelt så mange

– Når det går busser så sjeldent kan ting som legetimer og tannlegetimer ta en hel dag.

Det sier Arnhild Nordaune, flyktningskoordinator i Vanylven kommune. Hun synes at dagens kollektivtransport er for dårlig, noe som påvirker kommunens mulighet til å bosette flyktninger. 

– Når det gjelder flyktningene, har de fri lørdag og søndag. Lørdag er den dagen de kan komme seg mellom bygdene og ut av kommunen for å handle og gjøre andre ting. Det er ikke alt vi kan skaffe i Vanylven heller, og da må de ta seg fri en hel dag om de skal ut av kommunen.

Nordaune forteller at de i år har tatt imot 70 flyktninger, og skal ta imot 20 til i løpet av året.

Det at kommunen har arbeidsplasser og kapasitet til å følge opp flyktningene på en god måte spiller en viktig rolle, men om man fokuserer på boligene i Vanylven kunne man ha doblet antallet bosettinger.

– Vi har jo masse hus ute på bygdene som vi per i dag ikke har kunne gjort oss nytte av, på grunn av at de ikke kommer seg til og fra aktiviteter, tjenester, jobb, butikk og norsk-kurs.

Nordaune forteller at flyktningtjenesten selv har bidratt med kjøring når det har vært behov for det. Om noen må rekke en legetime, tannlegetime eller andre viktige avtaler, organiserer de det slik at flyktningene kommer seg frem i tide. De har også stilt opp om noen har sett feil på bussrutene. 

– Det er ikke så greit å plutselig bli stående på Lauvstad en kveld når det er mørkt og kaldt.

– Har det skjedd?

– Det har skjedd, ja.

ØNSKER FORBEDRING: Flyktningskoordinator Arnhild Nordaune merker at mangel på buss påvirker hverdagen til flyktingene.

Må se på andre løsninger

– Vi skulle gjerne hatt bedre kollektivtransport, særlig i distriktene, sier Kristin Sørheim. Hun er leder i Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal.

Hun forteller at de har redusert billettprisene og økt budsjettet til buss, men at tiltakene ikke har vært nok til å etablere et busstilbud som gjør at folk på bygda klarer seg uten bil. Sørheim erkjenner at tilbudet på kveldene og i helgene er dårlige, og anbefaler Vanylven kommune å ta kontakt med FRAM for å se om noen av bussrutene kan justeres slik at de passer bedre til behovet.

– Nå arbeider vi med å få etablert et system med bestillingstransport i flere kommuner der passasjergrunnlaget er lite, sier Sørheim, som håper at systemet vil være klart i løpet av neste år.

Sande sier at de tidligere har forsøkt å justere rutene, men siden de henger sammen med andre ruter har de ikke lykkes med å forbedre tilbudet. Hun peker derfor på bestillingstransport som en god løsning.

– Ikke tenk busstilbud som den vanlige, store 40-seters bussen. Det må kunne finnes tilkjøringsordninger, for eksempel at de bruker de drosjeløsningene man har. At man har en drosjeløsning som en tilførselsordning til andre busser.

Nå har Sande blitt valgt inn i fylkestinget, og hun håper at hun kan få forbedring av busstilbudet i fylket til å bli et mer sentralt tema.

– Nå har jeg en sjanse til å være med på å bidra til hva slags saker som kommer på agendaen, og dette er en viktig sak for fylket å ta tak i.

 

Powered by Labrador CMS