Mener vi kan lære mye av barn
Mannen bak kostymene i NRK-seriene Exit og Maskorama ser til en noe uvanlig gruppe for inspirasjon til sine antrekk. – Barn har egenskaper vi mister når vi vokser opp, forteller Kjell Ingebrethsen Nordström.
VOLDA: – Vi har mengder med filter som stopper oss fra å være kreative, også tar vi mange forbehold. Voksne har alltid unnskyldninger for å ikke gjøre noe, forteller han.
Nordström, en av Norges mest anerkjente profiler innen design og mote, ser til den yngre målgruppen for inspirasjon til sine kostymer.
– Barn suger til seg alt av inntrykk og inspirasjon - de kaster seg ut i ting. De eier ikke fordommer.
Han mener vi alle burde tenke mer som barn.
Arrangerer tegneverksted for barn
I planleggingsfasen av nye Maskorama-sesonger er Nordström på søken etter nye impulser. Da har den yngre garde blitt løsningen.
– Vi arrangerer tegneverksted for barn mellom seks og tolv år. Små unger er det morsomte jeg vet. Vi bruker store mengder farger, glitter, tusjpenner og hatter.
Han er opptatt av at barn tidlig må få utløp for sine kunstneriske evner. Derfor bruker produksjonen mye penger på store, dyre tegneark.
Selve intensjonen bak tegneverkstedene beskriver han som noe mer kynisk.
– Årsaken er i utgangspunktet veldig egoistisk; jeg gjør det for å få nye, kule ideer. Jeg synes også det er veldig gøy. Men den viktigste motivasjonen er at jeg trenger denne opplevelsen, fordi jeg er like barnslig som dem, forteller Nordström.
Den eksentriske kunstneren er svært opptatt av å forenkle det kreative arbeidet. Han mener tilnærmingen til dette ikke behøver å være så vanskelig.
– I Maskorama har vi to regler. Det ene er at det må være gøy, og det andre er at det må være gjennomførbart. Kan vi huke av begge to, da gjør vi det. Kan vi så gange det med 10? Ja da begynner vi å nærme oss der jeg vil være, sier han.
Samarbeider med kunstutdanning
På Høgskulen i Volda Seanse mye med kunstnere som har barn som målgruppe. Flere av disse jobber med den kulturelle skolesekken, som har som formål å la barn og unge møte profesjonell kunst.
Marit Ulvund, senterleder for Seanse, mener det er viktig for barn å bli eksponert for flere ulike kunstuttrykk.
– Barn er avhengig av dette for i fremtiden skal de kunne skape noe og utvikle en kritisk sans. Samfunnet endrer seg hele tiden, og da må samfunnet utvikle utdanningen, sier hun.
Seanse tilbyr også veiledning til kunstnere som ikke har jobbet mye med barn.
– Det er viktig for oss å hjelpe kunstnere med å treffe målgruppen av barn og unge. Vi er nødt til å treffe dem med kvalitet, forteller Ulvund.
Kunstnerisk leder i Seanse, Karstein Solli, tror den yngre generasjonen tidlig blir interessert i kunst. Han mener barn og unge ikke trenger å overbevises.
– Vi vet at de liker å være i kontakt med estetiske uttrykksformer på forskjellige plan, enten en kunstopplevelse i form av teater, eller at de får uttrykke seg selv, sier han.
Hyller de yngre
Til tross for at Nordström til tider kan bli lei av de yngre, mener han barn besitter noen unike egenskaper som voksne mangler.
– Jeg snakker mye om de tre F-ene: fordommer, forbehold og frykt. Disse egenskapene har ikke barn. Mangelen på fordommer er en fantastisk egenskap. Har barn fordommer, ja; da har de fått det av oss.
Nordström hevder at dette kan være et hinder for våre skapende evner.
– Frykt for å ikke være bra nok er hemmende for oss. Når vi begrenser vår kreative prosess, kommer vi oss ikke videre.
Han har også en oppfordring til alle kunstnere - og ikke minst - foreldre:
– Fortsett å lek, og fortsett å være nysjerrig. Tørr å gå mer på trynet, og tenk mer som barn. Alt blir litt penere med litt glitter på, humrer han.