
Utfordrende å få unge til teatersalen: – Et kulturtilbud som lett faller utenfor
Til tross at forestillingen Peer Gynt fikk en sekser på terningen fra anmelderne, er det mange tomme seter i Ørsta kulturhus, og publikum består stort sett av eldre.
Teatret Vårt i Molde setter opp Peer Gynt på Ørsta Kulturhus, og selv om stykket ble skrevet i 1867, mener ensemblet at det fortsatt er relevant i dag.
– Jeg føler at det alltid er dagsaktuelt, uansett hvilken versjon man setter opp, sier skuespiller Anne Sissener Amundsen om stykket.
Stykket har fått gode anmeldelser, men likevel er salen langt fra full. Publikum består hovedsakelig av eldre og som mange andre teatre, sliter også Teatret Vårt med å trekke til seg et yngre publikum.
– Det er lettere å velge bort teateret når man har så mange andre tilbud – konserter, TV og kino, sier skuespiller Anne Wiik.
Teatersjef ved Teatret Vårt i Molde, Kristian Lykkeslet Strømskag, bekrefter utfordringen:
– Vi jobber kontinuerlig med å finne gode løsninger for å få unge til å se teater, men har ennå ikke funnet det endelige svaret.

Optimistisk for scenekunstens fremtid
Til tross for mange andre kulturtilbud tror likevel skuespillerkollega, Anne Sissener Amundsen, at teateret kommer til å bli enda mer populært fremover:
– Det er en av de få opplevelsene som fortsatt er ekte og uredigert, forteller hun.
Hun har tro på teaterets retning, og håper at den digitale underholdningen vi omgir oss med til daglig skaper en motreaksjon.
Vi har snakket med skuespillerne Anne Wiik, Conrad James McLean og Anette Sissener Amundsen. De gir oss et innblikk i forestillingen, og hva de selv tenker om teaterets utvikling. Hør reportasjen her:
Færre i publikum etter pandemien

Pandemien har preget scenekunsten i Norge. Hverken tilbudet eller besøket har kommet seg etter pandemien. Dette skiller scenekunsten fra mange andre kulturkategorier, som i større grad har klart å komme tilbake etter pandemien.
Teatersjef Lykkeslet Strømskag mener utviklingen på landsbasis i stor grad handler om at publikums vaner har forandret seg etter pandemien:
– Folk er blitt mer kresne og det er lettere å velge bort teater.
I dag møter teatrene langt tøffere konkurranse enn da Peer Gynt ble skrevet på 1860-tallet. Tilgangen på digitale tilbud, kino og ulike arrangementer er større enn noensinne, men det stresser ikke Lykkeslet Strømskag:
– Jeg er optimistisk på vegne av teatret. Det er fortsatt helt unikt at mennesker samles i en sal og oppleve teater sammen. Vi har ikke mange sånne arenaer igjen.