ARRANGERER KURS: Marius Søvik og Kjell Frode Ervik fra Sparebank 1 er noen av de som er involvert i kurset.
ARRANGERER KURS: Marius Søvik og Kjell Frode Ervik fra Sparebank 1 er noen av de som er involvert i kurset.

Åse (77) tørr ikke å betale regninger på mobilen

Nå kan eldre gå på kurs i Ørsta for å lære mer om nettbank, digitale betalingsløsninger og nettsvindel.

Publisert Sist oppdatert

ØRSTA: – Vi ønsker å gjøre de eldre tryggere på bankens tjenester. Bli kjent med ulike betalingsmåter, for eksempel. Måten man betaler regninger på har forandret seg mye de siste årene. Kurset arrangeres for å gjøre bankhverdagen til de eldre enklere, sier Kjell Frode Ervik, leder for kundesenteret til Sparebank 1.

Spørreundersøkelsen "Lev heile livet", gjennomført av Ørsta kommunes eldreråd, avdekket at Ørstas eldre befolkning har behov for kursing i banktjenester. Dermed ble Sparebank1 og Ørsta eldreråd kontaktet for å holde kurs, som blant annet skal dreie seg om nettbank og nettbasert svindel. Mandag arrangeres kurset på Ivar Aasen-hotellet.

– I banken har vi kunder i alle aldre. Vi ser at de yngre tar det digitale raskere, men vi har mange eldre kunder som har vært gjennom en rivende utvikling de siste årene, sier Marius Søvik, avdelingssjef i Sparebank1 Ørsta.

HAR OMSTILT SEG: Åse Simonnes (77) har klart overgangen til en digital hverdag.
HAR OMSTILT SEG: Åse Simonnes (77) har klart overgangen til en digital hverdag.

Noen klarer det

Åse Simonnes (77) er en av de som har klart omstillingen til en digital hverdag.

– Jeg fikk nettbrett i 70 årsgave. I starten var det litt vanskelig å sette seg inn i, men jeg fikk god hjelp av barn og barnebarn. Jeg tørr ikke å betale regninger på mobilen enda. Men jeg har vipps!

Simonnes er enig i at dette kurset trengs i Ørsta.

– Jeg tror absolutt det er et behov i bygda.

Nærnett snakket med en annen kvinne, som forteller at hun aldri har vært på nett eller smarttelefon, og heller ikke har plan om det i sin levetid. Hun ønsket ikke å stille til intervju.

Ny hverdag

Under nedstengningen av landet, stengte også bankene sine kundesentere. Kjell Frode Ervik I Sparebank 1 forteller at de fikk veldig mange hevendelser fra folk som trengte hjelp med digitale banktjenester i denne perioden. De som hadde vært vant til å gå i banken i alle år, måtte nå tilpasse seg en ny hverdag.

– Under nedstengingen var jeg veldig glad for at jeg hadde avtalegiro, sier Åse Simonnes.

Økende svindeltrend

– Vi ser at svindel er en voksende trend, også blant de eldre.

Phishing er den svindelmetoden Ervik ser mest til i Sparebank1. Phishing er når noen prøver å fiske etter bankinformasjonen din gjennom telefonsamtaler eller sosiale medier. Andre former for svindel er manipulering, kryptosvindel og kjærlighetssvindel, sier Ervik.

– Hvis man tror at man har blitt svindlet, skal man ha lav terskel for å kontakte banken. Vi kan hjelpe til med å sperre kontoer og kort, og i enkelte tilfeller kan vi også klare å stoppe transaksjoner.