
— Det er litt morsomt å finne feil
Kenneth Brandal utfører over 400 EU-Kontroller årlig. Han forteller oss om de vanligste feilene han ser.
VOLDA: Hver annet år må du sende bilen din til EU-kontroll, hvis ikke kan du risikere at den blir avskiltet.
Kenneth Branndal jobber som verksjef i Volda Bil og kjenner godt til de vanligste feilene hos biler som ikke får godkjent EU-kontroll.
– Vi sjekker egentlig om bilen er trafikkfarlig.
Han forklarer også at det er mye du selv kan gjøre før du skal ha bilen på kontroll.
– Det er å sjekke enkle ting som dekk og lys.
Mange småfeil på bilen kan ende med ikke godkjent, noe som kan koste.
Å droppe kontrollen kan også få store konsekvenser.
– Da blir ikke bilen registrert hos Statens vegvesen og blir dermed ulovlig å kjøre.
Statens vegvesen med en oppfordring
Øystein Veie i Statens vegvesen kommer med en klar oppfordring.
– Det er lurt å være ute i god tid til kontrollen, så slipper du å risikere at bilen blir avskiltet.
Han forklarer videre at biler blir kalt inn til kontroll av to grunner: sikkerhet og miljø.
– Når vi kontrollerer lys, dekk og andre tekniske ting, er det for å sikre at bilen er trafikksikker. Det andre aspektet er miljø, hvor vi måler eksosutslippet på bilen.

EU-kontroll kom i 1994, og går ut på at biler i alle EU-land skal ha en lik standar. Har bilen din vært på EU kontroll kan du i teorien kjøre hvor du vil i Europa.
– Det er også viktig å nevne at hvert land har ansvar for bilene som kjører der.
Det er Statens vegvesen som stiller krav til de ulike vekstedene som utfører EU-kontroller. De vekstedene finner du på Statens vegvensen sine sider.
– Om du ikke drar på EU-kontroll blir bilen din avregistrert dagen etter fristen har gått ut.
Under kan du se hvordan det gikk da Kristoffer tok bilen sin på EU-kontroll: