TRAVELT: Det er fullt av biler klare til EU-kontroll på Volda-bil.

— Det er litt morsomt å finne feil

Kenneth Brandal utfører over 400 EU-Kontroller årlig. Han forteller oss om de vanligste feilene han ser.

Publisert Sist oppdatert

VOLDA: Hver annet år må du sende bilen din til EU-kontroll, hvis ikke kan du risikere at den blir avskiltet.

Kenneth Branndal jobber som verksjef i Volda Bil og kjenner godt til de vanligste feilene hos biler som ikke får godkjent EU-kontroll.

– Vi sjekker egentlig om bilen er trafikkfarlig.

Han forklarer også at det er mye du selv kan gjøre før du skal ha bilen på kontroll.

– Det er å sjekke enkle ting som dekk og lys.

Mange småfeil på bilen kan ende med ikke godkjent, noe som kan koste.

Å droppe kontrollen kan også få store konsekvenser.

– Da blir ikke bilen registrert hos Statens vegvesen og blir dermed ulovlig å kjøre.


Statens vegvesen med en oppfordring

Øystein Veie i Statens vegvesen kommer med en klar oppfordring.

– Det er lurt å være ute i god tid til kontrollen, så slipper du å risikere at bilen blir avskiltet.

Han forklarer videre at biler blir kalt inn til kontroll av to grunner: sikkerhet og miljø.

– Når vi kontrollerer lys, dekk og andre tekniske ting, er det for å sikre at bilen er trafikksikker. Det andre aspektet er miljø, hvor vi måler eksosutslippet på bilen.

Øystein Veie synes det er viktigå ha en god rutine med EU-kontroll.

EU-kontroll kom i 1994, og går ut på at biler i alle EU-land skal ha en lik standar. Har bilen din vært på EU kontroll kan du i teorien kjøre hvor du vil i Europa.

– Det er også viktig å nevne at hvert land har ansvar for bilene som kjører der.

Det er Statens vegvesen som stiller krav til de ulike vekstedene som utfører EU-kontroller. De vekstedene finner du på Statens vegvensen sine sider.

– Om du ikke drar på EU-kontroll blir bilen din avregistrert dagen etter fristen har gått ut.


Under kan du se hvordan det gikk da Kristoffer tok bilen sin på EU-kontroll:


Powered by Labrador CMS