Ny bro blir tre ganger dyrere enn først antatt: – Har ikke hatt hendene på rattet

SLIK SKAL DET BLI: I dag ble det endelig vedtatt at nye Nerlandsøybrua skal bygges av anleggsfirmaet B&G/ Metrostav. Prislappen blir på ydmyke 826 millioner - tre ganger dyrere enn man trodde i 2017.
SLIK SKAL DET BLI: I dag ble det endelig vedtatt at nye Nerlandsøybrua skal bygges av anleggsfirmaet B&G/ Metrostav. Prislappen blir på ydmyke 826 millioner - tre ganger dyrere enn man trodde i 2017.

Mandag formiddag ble det enstemmig vedtatt at den nye broen ut til Nerlandsøya i Herøy kommune skal bygges av B&G/Metrostav. Men vedtaket kan koste mer enn det smaker.

Publisert Sist oppdatert

HERØY/MOLDE: – Det er en gledens dag. Vi har endelig fått oss en sårt tiltrengt bro. Men dette er også en trist dag.

Ny Nerlandsøybru:

  • Den nåværende broen ut til Nerlandsøya ble åpnet for trafikk i 1968.
  • Broen en slank konstruksjon, lysregulering og relativt lave sementmengder.
  • Nerlandsøybrua har skader på grunn av korrosjon i armeringen, og er i dårlig forfatning.
  • Derfor ble det konkludert med at broen må byttes ut. Den nye broen skal stå ferdig i mars 2025.

Kilde: Veier24.no

Det mener Anders Riise (H). Den tidligere Hareid-ordføreren, som nå sitter i fylkesstyret, var førstemann som tok ordet i fylkestingsmøtet i Molde.

Han var også den første av mange representanter til å refse saksbehandlingen og den påfølgende kostnadsoverskridingen i forbindelse med broprosjektet i Herøy.

– Planen var å bygge en bro til 295 millioner. I dag sitter vi med en totalkostnad på 826 millioner. Vi har rett og slett ikke hatt hendene på rattet, sier Riise.

Kolossal kostnadsøkning

Bjarne Kvalsvik sto på talerstolen med flagg i hånda og utbrøt:

– For en fantastisk dag!

Kvalsvik (UVS) bor rett i nærheten av broprosjektet, og har hatt dette som sin hjertesak lenge. Men han er også av den oppfatning at gjennomføringen av prosjektet hittil har vært under enhver kritikk.

– Tiden har gjort at vi har fått en kolossal kostnadsøkning. Alle eksperimenter med blant annet betongfylling førte til at tiden gikk og kostnadene økte, mener Kvalsvik.

– Tettere på markedet

I samme sak ble det også fremmet et forslag for å bedre rutinene, slik at det ikke renner penger ut i sanden på samme måte ved fremtidige tilfeller.

– Vi vil gjerne fremme et forslag om at fylkeskommunen er tettere på markedet i fremtidige anbudsprosesser, sa Anders Riise (H) på vegne av hans parti og Senterpartiet.

Slik mener han at fylkeskommunen kan enklere finne frem til en billigere og bedre løsning ved fremtidige byggeprosjekter.

Dette vedtaket ble også enstemmig vedtatt etter en kort prosess.

I tillegg til selve broen, skal dette også på plass:

  • Busslomme og gang- og sykkelvei på Kvalsundsida (vest for ny veg), om lag 150 meter.

  • Busslomme og gang- og sykkelvei på Igesundsida (sør for ny veg, ved nytt kryss), om lag 100 meter.

  • Busslomme og gang- og sykkelvei på Igesundsida (nord for ny veg), om lag 240 meter

  • Omlegging av vei, Igesundvegen, om lag 100 meter

Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune