Bilde av tre studenter som er trøtte i eksamenstiden
Bilde av tre studenter som er trøtte i eksamenstiden

Råd for søvnløse studenter

Nå som eksamenstiden står for døren er studenter både stresset og har mangel på søvn. Ifølge en artikkel av forskning.no fra 2018 har en av tre studenter søvnproblemer.

Publisert

- Jeg føler vel egentlig alltid på mangel av søvn, men det har tatt seg opp nå i eksamenstiden, sier Einar Aukrust, som studerer friluftsliv ved Høgskulen i Volda

Holdes våken av mange ting

Aukrust og medstudentene Kristian Boye og Jesper Pedersen er noen av mange studenter som sliter med søvnen. De tror at grunnen til at de ikke klarer å sove er en dårlig døgnrytme.

- Om kvelden hører man jo ofte på noe musikk, så går man gjerne og lager seg noe mat og kanskje tar man seg en snus. Da blir det fort ikke så lett å sovne, sier Boye.

Noe annet som holder studentene oppe er telefonen. Det blå lyset og oppmerksomheten telefonen krever gjøre det vanskeligere å få noe søvn.

Slik kan du få bedre søvn

Søvnekspert: Maria Vollsæter
Søvnekspert: Maria Vollsæter

At telefonen og blått lys blant annet har en negativ effekt på søvn er noe Maria Vollsæter ,overlege på barneklinikken på Haukeland universitetssykehus og førsteamanuensis på Universitet i Bergen, er enig i.

Andre ting som er viktig for å få forbedre søvnen ifølge overlegen, er å følge generelle råd for god søvn. Det går ut på mindre blått lys før man skal sove, men også å få ekte dagslys på dagtid og drive med regelmessig fysisk aktivitet. Nå i eksamenstiden bør man heller ikke lese pensum rett før man skal legge seg.

- Stress har nok en påvirkning på muligheten til å sovne. Dette er fordi man trenger å skru ned aktiviteten i hjernen i en tid før man skal sovn, og stress og tankekjør kan derfor virke negativt på nattesøvnen. Hvis man også er redd for ikke å få sove på grunn av stress vil det forhindre nattesøvnen, sier Maria Vollsæter.

Heldigvis har Maria også fire gode tips for studenter som sliter med å sovne i denne stressende perioden:

Fire gode tips

  1. Prøv å ha regelmessig døgnrytme. Legg deg og stå opp til stor sett samme tid hver dag.

  2. Få dagslys på dagtid.

  3. Unngå å bruke skjerm i alle fall siste timen før du legger deg.

  4. Bruk sengen kun til søvn og sex.

Powered by Labrador CMS