Susanne Egset
Susanne Egset

Savnet bok om riktig ordbruk: — Skrev den selv

Innholdsdesigner Susanne Egset fra Ørsta ga ut boka "Design med ord" tidligere i år. Den tar for seg innholdsdesign og viktigheten av ord. Nå håper hun flere forstår verdien av språket.

Publisert Sist oppdatert

–– Jeg blir skremt når jeg ser at folk med så mye makt, ikke forstår hvor viktig språket er, sier Egset.

Hun forteller at direktører og sjefer er de som har makta over hva som skal prioriteres og ikke. Når disse ikke forstår viktigheten med språket, kan de risikere å lage innhold som ingen vil ha, ifølge Egset.

Det har manglet en bok på norsk for oss som jobber profesjonelt med tekst og språk i utviklinga av digitale tjenester. Så derfor skrev jeg boka, forteller Egset til Møre-Nytt.

Talent for skriving

Å skrive er noe Egset alltid har hatt et brennende engasjement for. Hun har tidligere bakgrunn fra journalistikk og PR- og kommunikasjonsbransjen. Egset forteller at språk er noe som ikke blir lagt merke til hvis det er bra, mens dårlig språk derimot blir det.

–– Ord har en evne til å formidle budskap på en kompakt måte, det er magisk, forteller Egset.

Boken tar for seg innholdsdesign og UX-skriving. Hun forteller at UX-skriving er de små tekstene som skal rettlede brukernes handlinger på internett, altså det vi på norsk kaller mikrotekst.

–– Innholdsdesign går rett og slett ut på å bruke designmetodikk for å jobbe med innhold, forteller Egset.

Kan være avgjørende

På internett er det mye informasjon som skal formidles på en gang.

–– Kanskje er det noen som skal bestille en barnehageplass. Hvis språket er dårlig da, kan dette være avgjørende for om de får booket plass eller ikke, sier Egset.

Hun forteller at språk er noe som blir nedprioritert av overraskende mange. “Innhold først”-prinsippet er noe Egset forteller om. Det går ut på at man ser for seg hvem innholdet blir laget for, hvordan man skal formidle innholdet for denne målgruppen, og deretter hvordan språket skal formes for dem.

Nytt fag i skolen

Målet med boka er at innholdsdesign skal bli et eget fag i skolen.

–– Ord er veldig undervurdert i designbransjen, sier Egset.

Hun forteller at vi ikke klarer oss på internett uten tekst, og at det derfor er viktig at vi forstår det som står på nettsiden.

Internett er noe som blir mer og mer integrert i vår hverdag. Derfor håper Egset at boka blir populær blant folk, slik at de skjønner hvor viktig språket er.

Ønsker å spre budskapet sitt

–– Designere og studentdesignere er i hovedsak målgruppen, forteller Egset.

Likevel er boka for alle som vil lære mer om å formidle et godt innhold på nett. Foreløpig har hun ingen planer om å skrive en ny bok, men skal holde kurs og foredrag for å spre budskapet sitt.

–– Uten ord har du ingen nettside, eller digitale tjeneste og ingen app, sier Egset.

Powered by Labrador CMS