AMBU: Den gamle Ambu-båten har sine siste dager som ambulansebåt.

Slutt for «Ambu» i Sande: — Blir et tilbakeslag

Etter 19 år med ambulansebåten «Ambu» i Sande, blir den nå erstattet med en ny og større båt. Det tror Jarle Støylen kan bli vemodig.

Publisert

KVAMSØYA: Siden 1994 har Brimer og grunnlegger Jarle Støylen driftet ambulansebåten Ambu mellom øyene i Sande kommune. Nå gjenstår bare en dag før Ambu blir erstattet av en nyere båt.

– Ambu har hatt veldig stor betydning for folket. Mange er nervøse nå for hva som skjer fremover i forhold til folk som bor på både Hakallestranda, Storholmen og Haugsholmen. Både på hvor tilgjengelig den nye blir og om den kan leies til løsbare priser, forteller han.

Båten har de siste 19 årene vært ambulansebåt mellom Larsnes, Sandsøya, Kvamsøya og de små øyene i Sande. Det har i lang tid bodd fastboende på både Storholmen og Haugsholmen, som alle har hatt god nytte av Ambu-båtens muligheter til å frakte passasjerer mellom øyene.

AMBU: Inne i bua.

– Vi har siden 1994 aldri sløyfet en ambulansetur på grunn av vær. Det synes vi er tøft. Det viser en god båt og et godt mannskap. Det har vi vært heldige med, at vi har så dyktige folk som fører båten. Men nå er det slutt på fredag, sier Støylen.

Støylen tror at det nå vil bli både vanskeligere og dyrere med den nye båten å frakte mellom øyene.

– Den nye båten er mye større og tyngre. Det blir en god båt, men hvor god den blir å manøvrere i alt slags vær med de dårlige tilkomstene vi har på de forskjellige anløpsstedene vil vise seg. Det er det som er med Ambu. Den er utrolig manøvreringsdyktig, forteller Jarle Støylen.

Starta opp alene

I 1974 startet en da 21 år gammel Jarle Støylen opp Brimer ved vannkanten på Kvamsøya i Sande. Da var det kun en ansatt – Støylen selv. Siden den gang, har bedriften brent ned, blitt bygget opp igjen, bygget ut og fusjonert. Brimer fusjonerte med Entec og Evotec i Ulsteinvik, og heter nå ENTEC Brimer.

STARTET DET HELE: Jarle Støylen er nå 70 år og arbeider fortsatt i Brimer.

Ambu fikk etter flere års kamp i 1999 begynt som pendlerbåt i tillegg til ambulansebåt. I 2003 fikk Brimer bygge den nye båten som fortsatt går i dag, som Støylen beskriver som en veldig godt tilpasset båt.

Støylen forteller at det har vært avgjørende for Brimer sin utvikling å ha tilgang til arbeidere som kommer med ruta. Pendlerbåten har siden sin ankomst også gjort pendling fra Ulsteinvik til Kvamsøy kortere enn pendling fra Ulsteinvik til Ålesund.

Det har vært avgjørende for Brimer sin utvikling at vi har hatt tilgang til arbeidere som kommer med ruta. I 2003 fikk vi bygge den nye båten som vi har her i dag, en veldig godt tilpasset båt.

Vanskelig å komme frem

I tillegg til Ambu, har innbyggerne på øyene i Sande også muligheten til å ta ferge mellom Larsnes, Åram, Voksa og Kvamsøy. Men heller ikke fergetilbudet er ideelt for innbyggerne.

Ferga går halve året, og Støylen forteller at det i nyere tider har blitt åpnet samtaler om å legge ned nattferga. Det kan bli problematisk for flere av innbyggerne, forteller Støylen. Flere av dem jobber på Sandetun, og må dermed tilbake til ordningen med å finne seg overnatting på Sandetun i stedet for å dra hjem.

DYKTIG: Båten har de siste 20 årene gått i alt slags vær.

– Jeg tror Ambu har vært veldig til hjelp for inbyggerne rundt om her. Så det blir veldig spennende nå hva som skjer med fergene og den nye båten, forteller Støylen.

Den nye båten skal ligge til kai på Larsnes.

– Det sier seg selv at den får mye lengre kjøreturer når den skal brukes mellom øyene. Båten er også mye større og dyrere å drive, så hvordan dette slår ut på leieprisene vil vise seg. Ambu har blitt brukt mye også som selskapsbåt i nærområdet, både hit og dit. Det blir spennende å se om dette blir løsbart i fremtiden, forteller Støylen og legger til:

– Men nå får vi en ny båt, og jeg håper at det blir like bra.

Powered by Labrador CMS