Kenneth Nydahl, sjef for Ørsta Intersport er positiv til at de får brukt mer tid til kundene som kommer på butikken. FOTO: Fanny Kaitfors

Sportsbransjen sliter nasjonalt – Handles det ikke lokalt, forsvinner nærbutikken

Permitteringer, store salg, konkurser og røde tall er noen av stikkordene som går igjen når sport og fritidsbransjen omtales høsten 2023. 

Publisert Sist oppdatert

ØRSTA: 

En bransje under press

Forbrukerøkonom Espen Østvold Rølla ser mørkt på de kommende årene innenfor sportsbransjen. FOTO: Johnny Syversen

 Bufferkontoen forsvinner, og færre og færre prioriterer å kjøpe sport- og fritidsklær.

– Når folk merker de økte kostnadene, så vil de tenke seg om to ganger. Kan de kjøpe sportsutstyr brukt, eller trenger de å kjøpe det i det hele tatt?

Det sier forbrukerøkonom Espen Østvold Rølla.

Den økte konkurransen fra nye sportsbutikker og internasjonal netthandel gjør bransjen krevende. Han forteller videre at forbrukere må prioritere nødvendige levekostnader og at sport og fritid derfor er en utgift mange må kutte.

 

Ser lyst på fremtiden til lokale sportsbutikker

Forbrukere ser stadig etter nye måter å kutte kostnadene på innenfor sport og fritid. Bruktmarkedet vokser. Forbrukerøkonom Espen Østvold Rølla har derfor en klar oppfordring til bransjen.

– Sportsbutikker bør vurdere salg av bruktvarer i sin forretningsvirksomhet.

Hos Intersport Ørsta har de per nå ingen planer om å integrere bruktsalg i sin butikk.

Snø i fjellet er viktigere enn rentehevingen for intersport-sjef Kenneth Nydahl. FOTO: Fanny Kaitfors

Kenneth Nydahl ser derimot at gjennom god kundeservice er kundene godt fornøyde, og kommer tilbake til butikken. Han har særlig merket seg en ting.

– Folk handler mer lokalt, for å være sikre på at de får riktig størrelse og produkt.

Espen Østvold Rølla ser positivt på lokale butikker sin fremtid, men da er de helt avhengig av at forbrukere går imot strømmen av billige produkter på nettet:

– Hvis kundene ikke handler lokalt, har de til slutt ikke en lokal sportsbutikk.

 

Mer opptatt av snøvær enn kronekurs

Sjef for Intersport Ørsta, Kenneth Nydahl, ser at det er en bransje under press. Han er likevel mer spent på når snøen kommer enn den videre økonomiske utviklingen. 

– Som en gammel ringrev i Molde sier, snør det ikke i november, snør det i januar, og snør det ikke i januar, snør det i mars. Det merker vi i sportsbransjen.

Powered by Labrador CMS