
Sunnmørsk idé ble til nasjonal kefir-nyhet
Q-meieriene håper Andrés bringebærvariant skal åpne dørene til et yngre publikum – og flere nye kefir-fans.
VOLDA:– Det er litt sånn åh, shit! Det var jo jeg som fikk være med på å lage den, sier Årseth når han ser sin egen kefir-smak i butikken.
Flere måneder etter at André Årseth fra Volda foreslo bringebærkefir til Q-meieriene, kan han nå finne smaken i butikkhyller over hele landet.
Fikk være med å bestemme
André Årseth forteller at idéen til produktet var enkel:
– Jeg tror det er en smak mange nordmenn kommer til å like, sier han.
Det var Q-meieriene enige i. Årseth ble plukket ut til å være en del av prosessen fra idé til ferdig kefir-produkt. Han fikk dra til Bergen for å teste bringebærsmaker, og var en del av designprosessen. Q-meieriene har god tro på den nye kefiren.
– Vi tror salget kommer til å gå veldig bra. Dette er et produkt som appellerer til mange. Det er en smak folk kjenner til, og som treffer unge og eldre, sier Tonje Marie Solsvik fra Q-meieriene.
Skal dele premien
Årseth fikk også en pengepremie for idéen. En innovasjonspris, og 10 000 kroner. Pengene han fikk skal ikke bare gå til ham.

Se reportasje fra Nærsynet om André Årseth her!
Det var moren til André som fikk ham til å like kefir. Derfor får hun mye av æren for idéen. Han har også valgt å dele litt av de 10 000 kronene han fikk i pengepremie med henne:
– Jeg tror mamma kommer til å få del av pengene. Og så går nok resten på sparing til jeg skal på utveksling, sier han.
Når ut til unge
Kefir er kanskje ikke noe de fleste forbinder med unge, men André har vært entusiast lenge.
– Hvorfor er du så glad i kefir?
– Det er godt å drikke sammen med kveldsmaten. Det er nok til å bli mett av et glass eller to, sier Årseth.

Tonje Marie Solsvik fra Q-meieriene er produktansvarlig for kefir hos Q-meieriene. Hun forklarer at smakstilsatt kefir kan nå ut til en bredere målgruppe.
– Mange forbinder kefir med noe tradisjonelt. Ved å ha bringebærsmak på kefiren tror vi at vi vil nå ut til flere unge. Det er en bred smak.
Q-meieriet ser en økende trend i salget av syrnet melk.
De unges dom
Q-meieriene tror de vil nå ut til de unge med bringebærkefir, men hva synes unge egentlig om smaken? Nærnett fikk noen av Andrés medstudenter på Høgskulen i Volda til å smake på kefiren:
Ida Leonthin (22)
– Jeg er veldig glad i naturell kefir, men denne ser mer ut som biola, sier Leonthin idet hun heller kefiren i koppen. Hun drikker kefir ofte, fordi det er bra for magen forteller hun.
– Den var jo god! Jeg synes det var veldig godt, jeg er veldig fornøyd!, sier Leonthin.

Nathan Nii Laate (22) og Selasi Deede (26)
Laate og Deede er begge utvekslingsstudenter fra Ghana, og har aldri smakt kefir før.
– Å, det er faktisk godt. Den smaker litt surt, men det er faktisk godt, sier Deede.
De er begge enige i at de ville kjøpt det om de hadde sett det i butikken.
– Når du drikker det smaker det først søtt, så surt og så søtt igjen, sier Nii Laate. Han synes det minner ham om en "hollandia yogurt" som han pleier å drikke i Ghana.

Daniella Golombek Fjell (22)
– Den var frisk!, sier Fjell.
Hun ble overrasket over smaken:
– Jeg trodde det skulle smake mer surt. Jeg er positivt overrasket, sier Fjell.

Håper på flere sunnmørske innovatører
Spørsmålet til Q-meieriene er om det blir flere meieri-innovatører fra Sunnmøre?
– Det håper vi! Sunnmøringer er veldig hyggelige. Det var veldig kjekt å samarbeide med André.
Årseth forteller at det var en god opplevelse å få være med på produksjonen av kefiren. Selv om han ikke får gratis kefir livet ut, kommer det til å bli kefir fremover likevel.

Kommer det til å bli mye kefir fremover?
– Ja, svarer Årseth. Det var et enkelt spørsmål.