SENSITIVE OPPLYSNINGER: Slik så brevet Nærnett fikk tilsendt fra Vanylven kommune. Brevet ble åpnet, men senere slettet fra innboksen etter ønske fra kommunen.

Vanylven kommune delte sensitive oppysninger: – Brudd på rutiner, sier kommunen

Kommunen glemte å fjerne navn og personnummer i et dokument de delte med Nærnett-journalist.  

Publisert Sist oppdatert

VANYLVEN: Nærnett-journalist fikk onsdag ettermiddag tilsendt et delvis sladdet dokument fra Vanylven kommune etter å ha bedt om innsyn i dokumentet. 

Men én side i brevet skulle ikke blitt delt i innsynsbegjæringen. Det inneholdt sensitive personopplysninger som var unntatt offentlighet. I brevet ble navn og personnummer delt om en person involvert i en innkrevingssak hos politiet. 

Menneskelig feil

Vanylven kommune tok torsdag morgen kontakt med Nærnett for å informere om at deler av inormasjonen i brevet var et brudd på deres rutiner gjeldende sensitive opplysninger. Kommunen ba Nærnetts journalist om å slette dokumentet. 

– Det var en menneskelig feil i våre rutiner, sier stabssjef Marte Saure i Vanylven kommune. 

Hun opplyser om at kommunen har meldt inn saken til Datatilsynet. Her kommer kommunen til å melde fra om at de har gjort en rutinefeil ved å sende sensitiv informasjon på innsynsbegjæringen. 

– Vi kommer til å se på våre prosedyrer rundt håndtering av sensitiv informasjon, sier Saure.

Kommunen har vært i kontakt med, og informert om feilen til personen som fikk sine personlige opplysninger delt. 

Kjent problem hos Datatilsynet

Kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet, Anders Ballangrud forteller at de er er godt kjent med utfordringen rundt feilsending av personopplysninger. 

KAN FÅ KONSEKVENSER: Opplysninger om rase eller etnisk opprinnelse, politisk oppfatning, religiøs tro eller helseopplysninger krever særlig sterkt vern. – Generelt sett anser vi det som mer alvorlig dersom slike opplysninger havner på avveie, sier Ballangrud.

Kommuner er blant sektorene som rapporterer om brudd hyppigst. 

Ballangrud mener antallet ikke trenger å bety at kommuner har dårlige rutiner, men at det også kan forklares med at sektoren håndterer store mengder persondata, og har gode rutiner for å identifisere og rapportere avvik.

Likevel understreker han at slike feil ikke bør skje: 

– For oss signaliserer dette et vedvarende behov for bedre rutiner og styrket opplæring hos behandlingsansvarlige virksomheter for å redusere menneskelige feil, sier Ballangrud.

Powered by Labrador CMS