Bjørn Helset, daglig leder i Vinifera, viser fram julens nyheter.
Bjørn Helset, daglig leder i Vinifera, viser fram julens nyheter.

- Gjør det for gjestene sin skyld

Idéen om å kunne ta et glass vin til maten óg kjøre hjem vekket gründeren i ham: - Jeg har alltid vært en som skal utfordre det etablerte.

Publisert Sist oppdatert

I juli fikk Gågata i Ørsta et nytt og eksotisk tilbud: Bjørn Helset og fruen åpnet Vinifera - som de hevder er Europas eneste alkhoholfrie vinbutikk. I de hjemmesnekrede vinhyllene står det hele 38 sorter med edle, alkoholfrie safter.

Hvor kom idéen fra?

- Fruen var på besøk hos sin mor, og ble tilbudt et glass vin til maten. Hun skulle dessverre kjøre hjem, men dette vekket en tanke hos henne: Hadde det ikke vært fint med alkoholfri vin?

Idéen til Heidi Øye Helset vekket gründeren i ham. Han var raskt i gang med å undersøke det nytenkende konseptet, og i juli i år åpnet butikken endelig dørene til glede for mange ørstinger.

Butikkens fasade
Butikkens fasade

Uventede gjester strømmet inn

Med et tilbudet bestående av kvalitetsviner og noen glutenfrie og sukkerfrie, tiltrekker butikken seg mennesker som ellers holder seg unna vin av ulike årsaker.

- Mange av innbyggerne i Ørsta lider av hjerteproblemer, diabetes og andre leddsykdommer. De kan nyte en glass alkoholfritt til maten med god samvittighet.

For det er nettop det som er hensikten: Å kunne tilby et glass alkoholfri vin som komplimenterer maten. Det skal være et verdig tilbud til de som kjører eller ikke drikker alkohol - et tilbud som ikke begrensens til eplemost eller brus.

- Jeg hadde aldri trodd at etterspørselen skulle være så stor. Vi har solgt mer enn Vinmonopolet på dette området.

Takket være Viniferas nettbutikk, har også restaurantene fått opp øynene for et mer allsidig alkoholfritt alternativ. Han ønsker nå at de store bedriftene skal få opp øynene for butikken.

- De som ikke har vært her ennå burde komme og se. Fredagslotteriet kan jo like godt være alkoholfritt. Hvorfor ikke ha stående en Champagne-etterligning for å feire, sier Bjørn.

Et marked i utvikling

Vingründeren er stolt over utvalget, men venter spent på de nye vinene som er under utvikling og produksjon.

- De smaker mer og mer "vanlig" vin. Produsenter utvikler klassiske smaker samtidig som de åpner dørene for nye. Kundene er ute etter den varme følelsen og den lange ettersmaken.

I november kan de tilby 38 ulike sorter - målet er å nå 100.

Han mener dette kommer til å gjøre det lettere å velge alkoholfritt.

- Kanskje gjør det at flere velger å ta en "hvit" jul i år? Gjør det for gjestene sin skyld.

Powered by Labrador CMS