
Volda må spare 40 millioner: – Kuttene vil merkes
Etter år med investeringer og optimisme står Volda kommune nå i en økonomisk skvis. 40 millioner kroner må kuttes, og det vil ramme helse- og omsorgstjenestene – blant annet ved Myra bufellesskap.
VOLDA: – 40 millioner er fryktelig mye penger, forteller en alvorlig ordfører Sølvi Dimmen.
For bare noen få år siden var Volda i økonomisk medvind. Kommunen bygde ny svømmehall, pusset opp samfunnshuset og åpnet to nye skoler. Men de siste årene har rentene steget, skatteinngangen falt og kommunens inntekter strekker ikke til.
– Tallene er røde, og gjelda kommer på et ugunstig tidspunkt, forteller hun.
Kommunen skal nå finne innsparinger på totalt 40 millioner kroner på ett år. Det betyr smertefulle prioriteringer.
– Pengene må hentes et sted. Vi går i minus, og det vil merkes. Nå er det tøffe tider, sier Dimmen.
Vanskelige kutt

Kommunen har allerede begynt å se på hvor det kan spares. Blant forslagene er kutt i bemanningen ved Myra bufellesskap, et tilbud for personer med rus- og psykiske helseutfordringer.
– Det er ikke bare å ta bort en stilling. Skal vi klare dette, vil det merkes. Nå er det tøffe tider, sier ordføreren.
Hun erkjenner at skolenedleggelser og kutt i helse- og omsorgstjenester er de mest krevende temaene.
– Å legge ned skoler vil være det verste å vedta. Men vi må tørre å ta de vanskelige diskusjonene, sier Dimmen.
– Går utover både ansatte og brukere
Ved Myra bufellesskap forbereder de seg nå på endringer.

– Innsparingen påvirker hvor mye vi kan være til stede, sier Elin Høydal Vatne, assisterende kommunalsjef i helse og omsorg i Volda kommune.
Sammen med Malene Rovde, konstituert avdelingsleder i rus- og psykisk helsetjenesten i Volda, har hun jobbet med å finne måter å kutte på uten å bryte kravene til forsvarlig drift.
– Et forslag fra administrasjonen som ble fattet i fjor, innebar et kutt på 1,6 millioner i rusarbeidet, forteller hun.
Rovde mener dette vil være vanskelig å få til i første omgang:
– Vi foreslo istedet et kutt på 900.000 kroner ved å organisere arbeidet på en annen måte.
Ifølge Vatne og Rovde innebærer omleggingen at fast bemanning i helgene fjernes. Istedet innføres ambulerende vakter – ansatte som jobber et annet sted, men som skal rykke ut ved behov.
– Da vil det ikke være fast personale her i helgene. Det betyr at dersom noe skjer, kan det ta lengre tid før brukerne får hjelp. De må ringe 113 selv, sier Vatne.
Hun understreker at de nødvendige helsetjenestene fortsatt skal leveres, men erkjenner at det blir merkbare endringer.
– Dette går utover både ansatte og brukere, men vi må sikre at driften fortsatt er forsvarlig, sier hun.
– De er syke og trenger hjelp
Hvordan brukerne vil reagere på endringene, er foreløpig usikkert.
– Vi har ikke fått snakket ordentlig med dem om dette ennå, sier Vatne og fortsetter:
– Da vi tok det opp før det første vedtaket, var de fleste svært imot. De sier de er syke, trenger hjelp og det er derfor de bor der, forteller Rovde.

Selv om helsehjelpen fortsatt skal gis ved behov, vil brukerne måtte ta kontakt via telefon i stedet for å kunne henvende seg direkte til personalet.
– Å ha sju personer i en bolig uten bemanning kan bli utfordrende, sier Vatne.
Hun frykter også at situasjonen kan bli mer sårbar for både beboere og nabolaget.
– Det har gått bra så lenge det har vært fast bemanning på dag, kveld og helg. Når helgevakten fjernes, blir det ekstra sårbart, legger hun til.
Sparer mindre stillinger
Kuttene betyr at flere små deltidsstillinger forsvinner, særlig helgejobber som mange studenter typisk har.
– Fordelen er likevel at det blir flere større stillinger og bedre kontinuitet, forklarer Vatne.
Kommunen vil spare inn omtrent ett årsverk i helgene, og noe også på kveldsbemanning.
– Det vil ikke være personale på Myra etter klokken 20 i hverdager, forklarer hun.
Ordfører Dimmen forstår at kuttene får konsekvenser, men mener kommunen må handle.
– Vi må jobbe for å få kontroll på økonomien, men dette tar tid. Jobben er verre enn vi så for oss, sier hun.
Administrasjonen legger fram budsjettforslaget 11. november.