MILDERE STRAFF: Forsvarsadvokat Reidar Andersen mener den tiltalte kvinnen ikke bør få en straff lenger enn ett år og seks måneder.

Forsvarer og aktor uenige om tiltaltes straff

De to siste dagene har det pågått en rettssak mot en tiltalt kvinne 20-årene etter trafikkulykken i Blindheimstunnelen i Ålesund i fjor sommer. Dommen blir forkynt neste torsdag.

Publisert Sist oppdatert

ÅLESUND: Onsdag ettermiddag ble retten hevet, og behandlingen av den tragiske saken er avsluttet. Den 25 år gamle kvinnen er tiltalt for uaktsomt drap og hensynsløs kjøring.

Tre kvinner i 40-50-årene omkom i ulykken, og fire andre personer ble skadet.

Tirsdag forklarte den tiltalte seg for retten og erkjente straffeskyld på begge punkter. Hun sa også at hun er forberedt på å betale erstatning til de etterlatte.

I sin forklaring fortalte kvinnen at hun husker svært lite fra ulykken og tiden etter. Hun fortalte at ulykken preger hverdagen, og at det vil følge henne hele livet.

– Må bli møtt med alvorlige konsekvenser

Politiadvokat og aktor Magne Kvalvik startet prosedyren i rettsalen onsdag og fordømte handlingen til den tiltalte.

– En så tankeløs handling med så brutale og tragiske konsekvenser må bli møtt med alvorlige konsekvenser. Særlig når en tenker på hvor alvorlig dette har påvirket de etterlatte, sa Kvalvik.

Sunnmørsposten dekket den mye omtalte rettsaken kontinuerlig både tirsdag og onsdag.

Aktor Kvalvik mente at opp mot to års fengsel er et riktig utgangspunkt for straff.

– Det bør tas hensyn til at hun erkjenner straffskyld. Jeg tenker to måneder reduksjon er riktig for denne erkjennelsen, sier Kvalvik.

VIL HA STRENGERE STRAFF: Aktor og politiadvokat Magne Kvalvik mener den tiltalte bør få opp mot to års i fengsel og miste førerkortet for alltid.

Han mener det ikke skal vektlegges at saken er psykisk tung å stå i for henne. Kvalvik la ned påstand om fengselsstraff på ett år og ti måneder og at tiltalte bør miste førerretten for alltid.

– Å tråkke gassen flat i en tunnel hvor møtende trafikk er godt synlig og ikke ubetydelig, er høyst uforsvarlig og uvettig, avsluttet Kvalvik i sin prosedyre.

– Ønsker mildere straff

Forsvarer Reidar Andresen startet sin prosedyre slik:

– Jeg vil understreke fra tiltaltes ståsted at dette er en tragedie og at det gjorde sterkt inntrykk å høre forklaringene i dag. Jeg håper også det framkommer at tiltalte er ekstremt lei seg for dette, begynner forsvareren før han fortsetter.

– Tiltalte skal ha en straff, men den skal være riktig, sa Andresen.

Han erkjente oppreisingen og erstatningskravet som bistandsadvokat Mette Ekroll Nyland la frem på 170.000 kroner per person. Andersen mener den tiltalte skal ha lavere straff enn det aktor foreslår.

Forsvarsadvokaten mener at fartsestimatene er for usikre – at det ikke er nok at det er overveiende sannsynlig at farta lå mellom 100 km/t og 120 km/t.

Derfor mener han tvilen må komme tiltalte til gode, slik at retten må legge til grunn at tiltalte kjørte over 100 km/t, men ikke noe mer nøyaktig enn det.

– Basert på rettspraksisen jeg har redegjort for mener jeg utgangspunktet må ligge cirka på mellom ett år og seks måneder og ett år og ni måneder i fengsel. Tilståelsesrabatten bør være ti til femten prosent, altså noe høyere enn Kvalvik har lagt til grunn. Da ender vi på et sted mellom ett år og tre måneder og ett år og seks måneder i fengsel, sier forsvarer Reidar Andresen i sin prosedyre. Det skriver Sunnmørsposten.

Han ba også retten vurdere å gjøre seks måneder av straffen betinget. Videre mener han at det blir mer riktig at hun mister førerretten i fire år, ikke for alltid, slik Kvalvik ba om.

Les også: Sterke bilder og vitneforklaringer preget dagens rettssak

Stadfester farten

Et sentralt vitne i saken var overingeniør i Statens Vegvesen, Tomasz Mleczko, som onsdag la fram ulykkesrapporten han har laget.

Mleczko konkluderte med at bilen til tiltalte hadde en hastighet mellom 100 km/t og 120 km/t under kollisjonen, og at bilen til de avdøde kvinnene hadde en hastighet mellom 55 km/t og 75 km/t.

For å komme fram til dette hadde han analysert både ulykkesvideoen, fartsmåleren og airbagmodulen i Mercedesen som den tiltalte kjørte. Airbagmodulen som er installert viser at det ble påført et gasspådrag fra rundt 90 km/t og opp mot 116 km/t like før ulykken inntraff.

Rettsaken som har pågått de siste to dagene har hatt stort oppmøte og stor mediedekning. Tirsdag og onsdag var det behov for å åpne et ekstra rom i Tingretten for å følge med på rettssaken.

Dommen etter dødsulykken blir forkynt neste torsdag klokken 09.00, opplyser hoveddommer Øyvind Panzer Iversen.

Powered by Labrador CMS