Saksøker Havila Kystruten for 15 millioner kroner

Cruiseselskapet Havila Kystruten ber om frifinnelse i søksmålet Norwegian Marine Interior har rettet mot dem.
Cruiseselskapet Havila Kystruten ber om frifinnelse i søksmålet Norwegian Marine Interior har rettet mot dem.

Underleverandør hevder Havila Kystruten nekter å gjøre opp for avtalt arbeid. Neste uke møtes partene i retten.

Publisert

– Vi er overrasket og sjokkert over at de ikke tar ansvar når de bestiller arbeid, sier Leif Magne Langset, styreleder i Langsetgruppen.

De eier Norwegian Marine Interior (NMI), underleverandøren som møter Havila Kystruten i retten neste uke.

NMI stevnet Havila for Møre og Romsdal tingrett i februar i år. De mener rederiet har unnlatt å gjøre opp for inngåtte avtaler.

Totalt er NMIs søksmål på 15 millioner kroner:

  • 6 millioner kroner for tilleggsarbeid på skipet «Havila Capella».
  • 9 millioner kroner for møbelendringer til skipene «Havila Capella» og «Havila Castor».
Styreleder i Langsetgruppen Leif Magne Langset mener Havila stikker av fra regningen.
Styreleder i Langsetgruppen Leif Magne Langset mener Havila stikker av fra regningen.

Fraskriver seg regningen

Havila mener de aldri har inngått noen direkteavtale med NMI om tilleggsarbeidet og møbeloppgraderingene de nå er saksøkt for.

Ifølge rederiet skal NMI derimot ha levert møbler og interiør til to av Havila Kystrutens nye cruiseskip gjennom en kontrakt med det tyrkiske verftet Tersan, som har levert skipene.

Derfor mener Havila at de ikke er rett mottaker av NMIs pengekrav. Det kommer frem i sluttinnlegget selskapets advokater har sendt til Møre og Romsdal tingrett.

Inngikk direkteavtale

Havila mener de bare har hatt én avtale om tilleggsarbeid med NMI, og at NMI allerede har fått betalt for dette tilleggsarbeidet.

«Utover denne betalingen, har ikke HKO (Havila red.anm) tatt på seg noe betalingsansvar ovenfor NMI», skriver rederiet i sitt sluttinnlegg.

Avtalen skal ha vært på rundt 200.000 kroner.

Det tilsvarer mindre enn to prosent av NMIs samlede krav på 15 millioner kroner, som partene nå skal møtes i retten for.

«Vi gjør opp dette som avtalt direkte»

– Havila stikker av fra regningen. Jeg trodde de var et mer seriøst selskap, sier Leif Magne Langset.

Langset og NMI mener de kan bevise at det har inngått avtaler direkte med Havila Kystruten, som underbygger søksmålet.

Blant annet skal en e-post sendt fra administrerende direktør Bent Martini til NMI i november i fjor være sentral:

«Vi gjør opp dette som avtalt direkte med dere og vi tar dialogen videre mot verftet.»., står det i e-posten signert Havila-lederen, som dessuten skal forklare seg i retten.

Havila Kystruten vil ikke svare på kritikken fra Langset i forkant av rettsaken, opplyser kommunikasjonsansvarlig Lasse A. Vangstein.

– Vi ønsker ikke å prosedere en rettslig tvist i media i forkant. Eventuelle påstander vil bli imøtegått i rettsalen, sier han.

Rettsaken starter mandag 18. september i Møre og Romsdal tingrett.

Kommunikasjonsansvarlig i Havila Kystruten, Lasse A. Vangstein.
Kommunikasjonsansvarlig i Havila Kystruten, Lasse A. Vangstein.

Havila Kystruten

  • Selskapet ble etablert i 2017. I 2018 inngikk rederiet en avtale med Samferdsdepartementet om å betjene fire av elleve ruter på strekningen Bergen–Kirkenes. Hurtigruten fikk tildelt de syv resterende rutene.
  • Kontrakten mellom Havila og Samferdselsdepartementet strekker seg over ti år. Havila får betalt 242 millioner kroner i året fra staten for å drifte de fire rutene.

  • Foreløpig betjener Havila kun to av sine fire ruter. Grunnen til det er at leveransene av cruiseskipene er kraftig forsinket. Konkurs hos verft, pandemi og forbindelser til Russland er medvirkende årsaker til forsinkelsen.

  • Fosnavåg-selskapets største eier Havila holding, som igjen har herøyværingen Per Sævik som største eier.

  • I 2021 hadde Havila Kystruten et underskudd på 110 millioner kroner. I første 2022 første kvartal viste selskapet til et underskudd på 53,4 millioner kroner før skatt.