SKUFFET: Taxi-sjåføren Kristoffer Yksnøy Aurstad er skuffet over tilstanden på veiene i Volda.
SKUFFET: Taxi-sjåføren Kristoffer Yksnøy Aurstad er skuffet over tilstanden på veiene i Volda.

Dårlige veier kan påvirke måten man kjører på

Fortsetter utviklingen som i dag vil det ta 60 år å reasfaltere alle de kommunale veiene i Volda. Anbefalt intervall er 15-20 år.

Publisert Sist oppdatert

VOLDA: Volda kommune bruker årlig omtrent 1 500 000 kroner på reasfaltering. Flere veier er preget av slitt asfalt, og yrkessjåfører mener at man burde brukt større ressursar for å heve kvaliteten.

– Jeg synes det er veldig dårlig, fordi veistandarden i Volda sentrum er ikke bra nok. Særlig de veiene som er litt ute på bygda burde vært reasfaltert for lenge siden, sier medeier i Volda Taxi Kristoffer Yksnøy Aurstad.

Rundt om i Volda er det mange slaghull i veiene som kan lede til slitasje på yrkessjåførene sine biler.

– Den største risikoen for bilene er at det sliter veldig på understellet. Det å unngå slaghull, kombinert med dårlige forhold og veier, kan jo også påvirke hvordan man kjører, sier Aurstad.

SJÅFØR: Kristoffer Yksnøy Aurstad kjører ofte på veiene i Volda og omegn.
SJÅFØR: Kristoffer Yksnøy Aurstad kjører ofte på veiene i Volda og omegn.

Tar tid

Ifølge Edvin Løfoll, avdelingsleder for Vei og park i Volda kommune, skyldes problemet at kommunen har gjort store, tunge investeringer.

Dermed har kommunen vært nødt til å kutte på budsjettet blant annet i veisektoren. På grunn av dette stiger tallet på antall år før man får reasfaltert.

– En annen grunn er at Volda kommune rent geografisk har mye kilomenter vei per innbygger. Vi er en relativt stor kommune med masse fjord og fjell, og dette gjør at det er en ganske komplisert veistruktur, sier Løfoll.

Lønnsomt med skippertak

Med tanke på trafikksikkerhet og andre faktorer mener Løfoll det hadde vært lønnsomt for kommunen med et skippertak og få asfaltert så mange veier som mulig.

– I 2018 asfalterte vi mesteparten av det som sto igjen av grusveier i kommunen. Dette var rett og slett for å spare penger på sikt. I et tidsperspektiv på 15-20 år er det lønnsomt med asfalt i stedet for grus, sier Løfoll.

Kommunen prøver å sørge for at veier med dårlig asfalt ikke skal føre til stor risiko for skade på kjøretøy. Likevel er det enkelte forhold som er vanskelig å reparere, som store hjulspor, ifølge Løfoll.

Taxi-eier Aurstad mener det er viktig å få sikret veiene. Han peker på at europaveien kan føre til mye trafikk også på de kommunale veiene som trenger reasfaltering.

– Dette burde absolutt vært fiksa på for ganske lenge siden, sier Aurstad.

Avdelingsleder Edvin Løfoll vil beklage seg overfor de som opplever slitasje på bilen, grunnet dårlige veier. Han tror derimot ikke at Volda har noe særlig dårligere veier enn kommunene rundt seg.

HULLETE: Mange av veiene i Volda er hullete, slik som på dette bildet.
HULLETE: Mange av veiene i Volda er hullete, slik som på dette bildet.