Det var en blid kar som møtte kjæresten i døra, til tross for litt komplikasjoner underveis på reisen.
Det var en blid kar som møtte kjæresten i døra, til tross for litt komplikasjoner underveis på reisen.

Taxi fra flyplassen til 44 kroner:
– Da jeg landet var det ingen taxier som ventet på meg

Tidligere Nærnett-journalist Espen Roness opplevde trøbbel i flere ledd da han skulle prøve ut det nye kollektivtilbudet til Fram. Prosjektleder for bestillingstransport i Fram, Marit Holen, mener det er beklagelig, men at det er sånn som kan skje i startfasen av et pilotprosjekt.

Publisert Sist oppdatert

– Det var også veldig vanskelig å booke. Det slet jeg skikkelig med. Ganske lenge faktisk. Det gikk ikke an å få det tidspunktet som matchet med tidspunktet jeg landa, forteller den tidligere Volda-studenten.

Det var like før Roness måtte ta taxi til fullpris da Svipp-taxien ikke dukket opp.
Det var like før Roness måtte ta taxi til fullpris da Svipp-taxien ikke dukket opp.

– Jeg måtte til slutt få kjæresten min til å hjelpe meg med å booke. Så fikk vi en bekreftelse på at det var gjort, men da jeg landa så var det ingen taxier som ventet på meg, forteller Roness.

Nylig lanserte Fram kollektivtilbudet "Fram Svipp" i Ørsta og Volda, som gjør at du nå kan bestille taxi på døra, og bli kjørt til Hovden flyplass, eller motsatt rekkefølge, til samme pris som på bussen.

Altså 44 kroner for en voksen.

Man kan benytte seg av taxitilbudet på morgen, kveld og i helgene, og tilbudet er ment for å utfylle busstilbudet på dagtid.

Les mer om taxitilbudet her.

I startfasen av prosjektet

Prosjektleder for bestillingstransport i Fram, Marit Holen, bekrefter at de har opplevd noen systemfeil i forbindelse med oppstart av det nye kollektivtilbudet.

– Det er et pilotprosjekt og systemet er helt nytt. Vi har jo testet det, men så viser det seg at man må endre ting i systemet og så oppstår det en følgefeil. Nå har jeg fått tilbakemelding på at det skulle være fikset, men det tar litt tid før det kommer i funksjon, forteller Holen.

Prosjektleder for bestillingstransport i Fram, Marit Holen, forteller at målet med pilotprosjektet er at det skal bli et permanent tilbud.
Prosjektleder for bestillingstransport i Fram, Marit Holen, forteller at målet med pilotprosjektet er at det skal bli et permanent tilbud.

– Det er selvfølgelig veldig beklagelig at det skjer, men det er sånn som kan oppstå når det er et helt nytt system, legger hun til.

Situasjonen på flyplassen ble ingen katastrofe for Roness. Det løste seg kjapt, da han tok kontakt med en taxisjåfør og forklarte situasjonen.

– Jeg sa at jeg kunne vise bestillingsbekreftelse, men taxisjåføren sa at jeg bare kunne hoppe inn. Han var en veldig trivelig kar, forteller han.

Og til tross for noen humper i veien, var Roness godt fornøyd med taxituren.

– Det var et ganske kult opplegg. Digg å få taxi til busspris.

Et permanent tilbud

Marit Holen er tydelig på at de vil følge opp tilbakemeldingene de får.

Foreløpig er Fram Svipp et prøveprosjekt, men Holen forteller at tanken er at det skal bli et permanent tilbud.

– Vi må se at den tekniske løsningen fungerer som den skal, og om tilbudet blir brukt. Dette blir et viktig prosjekt for oss, for å finne ut hvordan vi kan bruke disse løsningene og kanskje kunne gi et kollektivtilbud til flere.

Holen forteller at de ikke har annonsert tilbudet enda, for å kunne fikse opp i eventuelle feil først.

– Vi må finne en måte å kommunisere med publikum om at vi har problem, og når vi er sikre på at det er rettet, slik at de ikke blir skremt til å ikke bruke det igjen.

Powered by Labrador CMS