FLEKSIBEL: Selvbetjeningskasser fører til at ansatte er friere til å utføre andre arbeidsoppgaver.

– Vi ser, og vi vet at det skjer

Butikktyveriene har økt etter innføringen av selvbetjeningskasser, likevel vurderer få butikker å stenge dem.

Publisert Sist oppdatert

SØRE SUNNMØRE: Flere dagligvarebutikker på Søre Sunnmøre opplever at nasking er et problem, og at det som oftest skjer i selvbetjeningskassene.

Økningen av tyveri merkes i flere butikker

Andre butikker i Norge har valgt å fjerne kasseløsningen etter økningen av tyveri. På spørsmål om de har vurdert det samme hos flere av butikkene på Søre Sunnmøre, er svaret klart nei.

Bunnpris Ørsta Amfi forteller at de sparer mye tid på kassene ettersom at butikken befinner seg på et kjøpesenter der det foregår mye småhandling. Flere stikkontroller og minimumsbeløp på handel er derimot tiltak flere butikker har innført for å forebygge tyveri i selvbetjeningskassene.

Daglig leder for Coop Extra Rotset i Volda, Emilie Jørstad forteller om hendelser hvor hele handlevogner har blitt forsøkt trillet ut av selvbetjeningen. Med tiltak som stikkontroller og ommøblering av reoler har har det blitt enklere for de ansatt å forebygge tyveri. Butikken har også en ansatt i kasseområdet til enhver tid.

SYNLIG: Konsekvensene av butikktyveri er godt merket for betalende kunder. Informasjon om kameraovervåkning er også lett å finne.

– Vi ser, og vi vet at det skjer, sier Jørstad.

Og fortsetter:

– ­Vi kan ikke holde igjen kunder vi ser putter ting i lommer, men vi kan minne dem på å betale for varene de prøver å gjemme.

Det er ikke før kundene har gått ut porten at de ansatte kan gripe inn. 

TYVERI: Daglig leder Emilie Jørstad synes det er leit at kunder velger å stjele.

Dårlige økonomiske tider kan ha påvirkning på antall tyverier

I takt med prisstigningen har tyveriene også økt. Daglig leder Emilie Jørstad er likevel klar i sin sak:

– Ikke gjør det, det er ikke lov. Småstjeling blir mye til slutt. Spør oss heller om du er på utkikk etter rimeligere varer. Vi vet hvilke varer som er på tilbud og kan hjelpe til, sier hun.

Hun er enig i at kassene er kommet for å bli og mener de er en naturlig del av utviklingen: 

– Det er travle dager, så kassene gir ansatte mer rom for å holde butikken ryddig og yte bedre service.

Powered by Labrador CMS