Havila mener deler av søksmålet mot dem må droppes

NMI svartmaler tilstanden til skipet «Havila Capella» på tidspunktet da det ble fraktet fra Tyrkia til Norge i fjor, ifølge Havilas advokat Stein Pettersen.

Norwegian Marine Interior (NMI) kommer ikke til å føre bevis for hoveddelen av kravet de har rettet mot Havila Kystruten.

Publisert Sist oppdatert

ÅLESUND: Norwegian Marine Interior (NMI) har saksøkt Havila Kystruten for 15 millioner kroner. Mandag startet rettssaken i Møre og Romsdal tingrett.

Bakgrunnen for søksmålet er at NMI hevder Havila nekter å betale for avtalt arbeid. Havila mener derimot at det ikke foreligger noen direkteavtale mellom partene.

– Det er bare løftet fra Havila som kunne føre til at NMI gjorde ekstra jobb utenfor sine forpliktelser på båten, innledet NMIs advokat Øystein Myre Bremset i retten mandag.

Advokat Øystein Myre Bremseth (til høyre) fører saken på vegne av NMI. Til venstre sitter styreleder i Langsetgruppen, Leif Magne Langset. Advokatfullmektig Benjamin Valentin Kristensen er plassert i midten.

Forberedt på milliontap

9 av de 15 millioner kronene NMI krever dreier seg om møbeloppgraderinger på skipene «Havila Capella» og «Havila Castor».

NMI kommer ikke til å føre bevis for dette delkravet i retten. Grunnen er at et sentralt vitne ikke kan møte som følge av sykdom.

– Vi skjønner at dette ender med frifinnelse, men kravet opprettholdes. Vi vil ha muligheten til å føre vitnet for lagmannsretten, sa Myre Bremset.

Havilas prosessfullmektig, Steinar Pettersen, mener NMI må droppe delkravet på ni millioner kroner.

– Dette er en hybrid etter min mening. En ankeinstans skal behandle en avgjørelse som har vært til vurdering i første instans.

«Kaos for alle leverandører»

For å forstå hvorfor partene nå møtes i retten, må vi tilbake til 2021.

  • 9. november seilte skipet «Havila Capella» fra verftet Tersan i Tyrkia.

  • 24. november la skipet til kai i Bergen.

  • 12. desember samme år var fristen samferdselsdepartementet hadde satt for når «Havila Capella» skulle være i drift på strekningen Bergen–Kirkenes–Bergen.

Men da skipet ankom Bergen i slutten av november i fjor, var det langt fra klart til å ta imot reisende cruiseturister.

Det ble jobbet dag og natt for å rekke fristen fra samferdselsdepartementet, ifølge Myre Bremset.

– NMI jobbet på spreng for å få båten ferdig. De er ganske fortvilet over at man nå må sitte i retten. Det var ikke en slik type avtale NMI stupte inn i.

NMI mener Havila tok over skipet fra det tyrkiske verftet «altfor tidlig», og at dette førte til «kaos for alle leverandører» som leverte til skipet «Havila Capella».

– Dette var ikke et skip som var uferdig i den forstand som saksøker forsøker å betegne det. Men vi må medgi at det gjensto en del arbeid, repliserte Steinar Pettersen, som er Havilas prosessfullmektig.

Rettssaken går hele denne uken i Møre og Romsdal tingrett i Ålesund.

Dette er Havila saksøkt for

Norwegian Marine Interior (NMI) har saksøkt Havila Kystruten Operations for 15 millioner kroner. Kravet er todelt:

  • 6 millioner kroner for tilleggsarbeid som ble utført på skipet «Havila Capella»

  • 9 millioner kroner for møbeloppgraderinger på skipene «Havila Capella» og «Havila Castor».

Havila avviser NMIs krav. De mener de aldri har inngått noen direkteavtale med NMI om betaling.

Powered by Labrador CMS