Havila Kystrutens administrerende direktør Bent Martini.
Havila Kystrutens administrerende direktør Bent Martini.

Total uenighet om sentrale bevis

NMI mener partene har inngått en bindende avtale: – Hvis du vil forstå det slik, kan det også leses slik, svarer Havila-direktøren.

Publisert

ÅLESUND: – Det var klart og tydelig at alt skulle gå via Havila, sa Leif Magne Langset i sin partsforklaring for Norwegian Marine Interior (NMI) tirsdag.

Langset viste til en e-post som ble sendt av Havila Kystrutens administrerende direktør Bent Martini i fjor. Den er et sentralt bevis i søksmålet NMI har rettet mot cruiseselskapet.

NMI har saksøkt Havila for 15 millioner kroner. Ifølge NMI har partene inngått en direkteavtale om tilleggsarbeid. Havila avviser millionkravet.

Rettssaken startet denne uken i Møre og Romsdal tingrett.

I e-posten fra Havila-direktøren står det blant annet at:

«Noe er vel i verftets leveranse og mye er endringer nå fra oss. Vi gjør opp dette som avtalt direkte med dere og vi tar dialogen videre mot verftet.»

Styreleder i Langsetgruppen Leif Magne Langset avga partsforklaring for NMI i retten tirsdag.
Styreleder i Langsetgruppen Leif Magne Langset avga partsforklaring for NMI i retten tirsdag.

Steile fronter

NMI mener e-posten er et løfte om betaling av over seks millioner kroner for tilleggsarbeid da skipet «Havila Capella» lå til kai i Bergen.

– Hvis du vil forstå det slik, kan det også leses slik. Men det var ikke det vi hadde diskutert, sa Havilas administrerende direktør Bent Martini.

Ifølge Havila handler denne e-posten om en helt annen avtale med en prislapp på rundt 200.000 kroner.

– Dersom de mente at dette gjaldt for alt som skulle gjøres i Bergen måtte vi inngått en helt annen avtale, sa Martini.

Står om seks millioner

I retten mandag kom det frem at NMI ikke kommer til å føre bevis for den største delen av kravet, som er på rundt ni millioner kroner.

I realiteten betyr det at retten kun skal ta stilling til kravet på seks millioner kroner.

Dette kravet dreier seg om tilleggsarbeid som ble utført på skipet «Havila Capella» i Bergen i fjor.

Her ligger «Havila Castor» til kai i Bergen.
Her ligger «Havila Castor» til kai i Bergen.

«Havila skulle ta utgiftene og fakturaene til NMI»

17. november i fjor gjennomførte Havila og NMI et digitalt møte. Målet var å planlegge hva som skulle gjøres når «Havila Capella» la til kai i Bergen 24. november, slik at skipet ble klart til å seile langs norskekysten fra 12. desember.

Leif Magne Langset deltok i møtet fra NMIs side. I sin partsforklaring tirsdag forklarte Langset at økonomisk oppgjør for tilleggsarbeid var en del av møtet.

– Det var ganske klart at Havila skulle ta utgiftene og fakturaene til NMI som de skulle gjøre i Bergen, sa NMIs prosjektingeniør Piotr Kruczynski, som også tok del i møtet.

Havila nekter for at økonomi var en del av det digitale møtet 17. november.

– Jeg kan ikke erindre at det var en diskusjon rundt penger, sa Bent Martini i sitt vitnemål.

Prosjektdirektør i Havila, Kjell Rabben, er tydelig på at det ikke ble inngått noen økonomiske avtaler i det digitale møtet.

– Det ble ikke avtalt at NMI skulle jobbe for en åpen lommebok fra vår side, sa Rabben.

Prosjektdirektør i Havila Kystruten Kjell Rabben måtte forklare seg om hva som ble snakket om i det digitale møtet partene hadde i fjor.
Prosjektdirektør i Havila Kystruten Kjell Rabben måtte forklare seg om hva som ble snakket om i det digitale møtet partene hadde i fjor.